Friday, April 17, 2015

Buat Perangai

Assalamualaikum.

Someone who really know me will know that me and Mak are always like cat and dog. Ade je bende tak kena. Tak kena pada aku, tak kena pada dia. Senang cerita tak pernah sependapat. Dari zaman study dulu, tak boleh cuti lame sikit (like sem break) mesti 2nd or 3rd day dah start gaduh. Aku tak macam Along, die lemah lembut, dengar cakap plus Mak pun sayang die lebih. So memang aku sorang ah dalam rumah ni tempat lepas marah, tempah gaduh Mak. Yang jejantan tak payah cakap lah, memang di sanjung bak sultan.

Memang dari azali aku tak pernah tak gaduh dengan Mak. Pasal tak buat kerja rumah la, pasal tak pakai tudung, pasal pakai baju tak sopan, pasal perangai, pasal semua benda. Pantang gaduh, kang dengar la aku hentak pintu kuat kuat walaupun zaman tu pintu dah xboleh lock, so aku & Along lock pintu guna sendal pakai surat khabar. Semua benda tak kena dari hujung rambut sampai hujung kaki. Ntah.. I couldn't remember when the last time I felt the same like today. Seingat aku, aku dah move on. Dah malas nak pikir pasal sedih medih macam ni yg in the end, aku tetap akan sedih.

Dari aku muda remaja, memang problem. Malas belaja, bengap sikit, terikut ikut kawan (kate diorg), asik bergayut sampai bill mengunung, sekolah agama tak habis, memang banyak point ah nak kena dengan Mak. Aku pulak pantang dengan orang tak habis habis lecture. Panas sangat telinga mula la nak membalas, mengamuk, menjerit. Well that's me. Aku tak pernahnya betol. Kalau diaries aku masih wujud, memang banyak ah caci maki sumpah seranah dalam tu.

The most things that can me relief is I told myself that one day I will leave this house, so that everyone can be happy ever after esp Mak. Aku berharap hari hari, lepas aku abis sekolah memang aku angkat kaki. Tup tup lepas Spm tak dapat banyak offer, bengap kan, dapat Politeknik Arau tapi Mak tak kasi, jauh sangat, dapat Unisel, Angah cucuk Mak cakap tak bagus, swasta. Last last aku masuk Form 6.

Habis Form 6, angkat kaki pergi Pahang, sambung degree 3 tahun. Habis degree terus kerja kat Damansara but now am stuck back here. Ni baru lepas gaduh entah kali ke berapa ribu untuk 2015. And after soo long, hasrat aku nak berambus datang lagi. Aku nak kerja jauh jauh, kerja yang tak boleh cuti raya. Kerja shift, kerja yang macam takde life macam my previous job. Aku nak balik Kluang setahun sekali je. Aku nak tukar no phone so that no one can reach me nor find me.

Ya Allah, bagi lah aku rezeki ini ya Allah.

But I know my self well. Bila aku start duduk jauh/duduk luar Kluang, I will always make time to balik at least once in 2 weeks. If tak silap aku, masa kat Pahang, paling lama takbalik sebulan, and masa kat Kl, 2 bulan paling lama. Home is always be my comfort place, my heaven in this world. Sekeras keras hati aku, ada sikit tisu gak. Yeah maybe Mak and I are meant to be to bergaduh all the time. Sayang tak semestinya bersatu kan.

Let my dream to be where they should be.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

BukanPrincess Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork